Generowanie leadów przypisujemy zwykle działom sprzedaży i marketingu. Niesłusznie. Zdobywanie leadów ma także coraz większy wpływ na efektywne działania public relations, które w dużej mierze polegają na nawiązywaniu kontaktów i podtrzymywaniu więzi z grupami zainteresowania. W przypadku agencji PR także na sprzedaży swoich usług. Jak generować leady, które powiększą grono nowych klientów i zwiększą rozpoznawalność firmy? Dowiedz się, na co zwracać uwagę w procesie generowania leadów i poznaj najskuteczniejsze narzędzia ich pozyskiwania.
Transakcja wiązana
Dane personalne stają się coraz częściej przedmiotem pożądania osób, zajmujących się budowaniem wizerunku firm. Nasze personalia wykorzystywane są na nieznaną dotąd skalę. Potwierdza to chociażby konieczność wprowadzenia nowych rygorystycznych przepisów związanych z RODO. Jako konsumenci jesteśmy coraz bardziej świadomi, jak duże znaczenie ma ich ochrona. Jako PR-owcy coraz częściej zdajemy sobie sprawę z wagi pozyskanych danych dla powodzenia naszych działań. Co zatem skłania odbiorców do ujawnienia informacji na swój temat? Unikalna wartość, którą dostaje w zamian i której próżno szukać u konkurencji.
Lead, czyli kto?
Sprecyzowanie profilu potencjalnych klientów, których dane chcemy pozyskać to połowa sukcesu. Zanim zdecydujesz się, jakie narzędzie wykorzystasz, by pozyskać kolejnego leada, dowiedz się, kim są Twoi odbiorcy. Korzystając ze specjalnych stron (np. personapp), stwórz kilka modeli grup docelowych i podziel potencjalnych klientów, np. w zależności od wieku, wykształcenia czy zainteresowań zawodowych. Precyzyjny dobór odbiorców ułatwi wybór narzędzi oraz dopasowanie treści, które z największym prawdopodobieństwem zaangażują użytkownika. A w przyszłości skłonią go do przekazania swoich danych.
Trzy najskuteczniejsze narzędzia w procesie generowania leadów dla branży PR:
-
Raporty i e-booki
Chyba nie ma takiej branży, która nie byłaby zainteresowana rzetelnymi badaniami i szczegółowymi statystykami. Zastanów się, jakie treści zaciekawią wytypowaną przez Ciebie grupę docelową. W oparciu o zebrane dane stwórz raport, np. na temat trendów w danej branży. Wartościową publikację warto połączyć z budową dedykowanego landing page’a, który możemy stworzyć bez pomocy informatyka i grafika. W zamian za wypełnienie formularza i przesłanie swoich danych, odwiedzający dostanie oryginalną publikację. Nie zapomnij o dołączeniu zgody na wykorzystywanie danych marketingowych. Nad promocją raportu warto pomyśleć długofalowo – zbudować nie tylko landing, ale zadbać także o promocję w social mediach. Takie działania zwiększą szansę na pozyskanie leada oraz korzystnie wpłyną na rozpoznawalność firmy.
-
Spotkania branżowe
Organizacja cyklu spotkań branżowych to idealny sposób, by poszerzyć grono odbiorców Twoich usług i zwiększyć rozpoznawalność marki. Z perspektywy organizatora jedno spotkanie stwarza niezliczone możliwości generowania leadów. Zaczynając od rejestracji na wydarzenie – konieczność wypełnienia formularza, poprzez organizację konkursu – okazja do wypełnienia voucherów konkursowych, a kończąc na wpisie na listę gości – kolejna szansa na pozyskanie dodatkowych danych. Z perspektywy uczestnika wydarzenie jest nietuzinkową okazją do nawiązania kontaktów z ludźmi z branży i zdobycia dużej dawki wiedzy z kręgu jego zainteresowań. Cykl spotkań zainicjowanych przez Twoją firmę to również świetny i ponadczasowy element budowania wizerunku marki, tak w oczach klientów, jak i całej branży.
-
Blog
Prowadzenie bloga staje się nieodzowną częścią działań content marketingowych. Artykuły poradnikowe, opinie ekspertów, wywiady z branżowymi specjalistami – czyli wszystko to, co zamieszczasz na blogu przekłada się na większą szansę zdobycia leadów. Wystarczy połączyć treści blogowe z odpowiednimi funkcjami strony www. Dobrym pomysłem są pop-upy, zachęcające do zapisu na newslettera. Szacuje się, że przemyślane i odpowiednio zoptymalizowane pop-upy z formularzami kontaktowymi mogą zwiększyć liczbę zdobytych kontaktów nawet o połowę.
Co łączy wszystkie wymienione narzędzia? Zasada win-win, czyli satysfakcja obu stron. Użytkownik otrzymuje wartościowy content, Ty zdobywasz dane, cenne dla dalszego rozwoju działań PR i powodzenia biznesu.