Wybór agencji PR to jeden z głównych czynników, który decyduje o sukcesie firmy. Niestety nadal wiele przedsiębiorstw nie zdaje sobie z tego sprawy. Dbanie o relacje z otoczeniem, prowadzenie działań wizerunkowych i komunikacyjnych ma wpływ nie tylko na postrzeganie organizacji, ale także na jej wyniki finansowe. Dowiedz się, jak wybrać najlepszą agencję PR i pokonać konkurencję.
Zacznij od siebie
Prowadzenie działań PRowych staje się standardem zarówno w świecie wielkich korporacji, jak też mniejszych biznesów, którym zależy na medialnym rozgłosie i wyróżnieniu się na tle konkurencji. Zanim zatopisz się w przeglądaniu profili setek agencji, zbierz najważniejsze informacje o swojej firmie, wypisz cele, w osiągnięciu których mają pomóc działania specjalistów PR. Zależy Ci na promowaniu Twoich usług wśród danej grupy klientów, czy na rozpoczęciu działań w ramach CSR? A może jedno i drugie? Ustalenie odpowiedzi na te z pozoru proste pytania, pozwoli Ci zaoszczędzić czas i już na początku odrzucić agencje, które nie spełniają Twoich oczekiwań.
Pokaż mi swoje projekty, a powiem Ci…
… czy będziemy współpracować. Budżet to nie wszystko. Przeglądając portale branżowe, które zawierają wykaz agencji (np. ZFPR, PROTO), dokładnie przeanalizuj portfolio wybranych podmiotów. Sprawdź, czy prowadziły projekty z Twojej branży, czy specjalizują się w usługach, na których Ci szczególnie zależy. Specjaliści PR, którzy organizują imponujące eventy z udziałem gwiazd niekoniecznie wiedzą, jak ułożyć strategię content marketingową lub jak inicjować działania PR dla branży zdrowotnej. Zorientuj się, czy agencja jest laureatem nagród branżowych, zarówno krajowych – np. Złote Spinacze, jak też międzynarodowych – Magellan Awards, Stevie Award. Porównaj wydarzenia, które dotychczas organizowała Twoja firma z wydarzeniami zaaranżowanymi przez agencję dla konkurencji. Czujesz ukłucie zazdrości? To znak, że z tą agencją warto nawiązać bliższy kontakt.
Dobry wybór tkwi w szczegółach
Agencja powinna umieć sprzedać dobrze nie tylko biznes klientów, ale także swoje usługi. Porównaj strony internetowe agencji, które wybrałeś w procesie wstępnej selekcji. Zwróć uwagę nie tylko na doświadczenie konsultantów, ale także na sposób jego prezentacji. Sprawdź, jak agencja dba o swoje social media. Poczytaj opinie na jej temat. Warto także dowiedzieć się, czy dana agencja należy do Związku Firm Public Relations oraz globalnych sieci public relations. By zostać członkiem takich organizacji agencja musi spełnić szereg wymagań, dotyczących m.in. etyki pracy. Współpracując z taką agencją, masz pewność, że inwestuje ona w rozwój swoich pracowników i zdobywa międzynarodowe know – how. Warto o tym pamiętać – w przyszłości jej renoma przełoży się na Twój wizerunek.
Próba generalna
Dopasujemy strategię działań do specyfiki Twojej branży – hasło większości agencji PR. Powiedz: sprawdzam. Przygotuj brief dotyczący jednego z Twoich projektów i poproś kilka agencji o przygotowanie propozycji działań wokół niego. Przekonasz się, czy dana agencja faktycznie zna rynek odbiorców produktów Twojej firmy, czy współpracuje z ekspertami branżowymi oraz z instytucjami, które mogą być potencjalnymi interesariuszami Twojego biznesu. Na tym etapie poznasz także bliżej sposób pracy i podejście konsultantów – czy są elastyczni, czy słuchają Twoich potrzeb, czy na siłę forsują swoje koncepcje. Oczywiście będzie to jedynie próbka umiejętności, ale bardzo cenna przy podejmowaniu ostatecznej decyzji.
Poznajmy się bliżej
Zanim podpiszesz umowę, zaproś na spotkanie accounta – osobę, która będzie opiekunem firmy. Porozmawiajcie o wizji wspólnych działań, ale także o jego dotychczas zrealizowanych projektach. Pierwsze wrażenie jest ważne, ale nie najważniejsze. Przed Wami niezliczone mailingi, rozmowy i spotkania. Wzajemne zrozumienie oraz spójna koncepcja działań wyklarują się z czasem.
Pora na ostatni krok, czyli podpisanie umowy. Pamiętaj o dokładnym uzgodnieniu warunków współpracy. Pozwoli Ci to uniknąć niepotrzebnych nieporozumień w przyszłości. Oprócz ustalenia fee, celów zakładanych do osiągnięcia, sprecyzujcie także, na jakiej podstawie agencja będzie rozliczana z efektów. Odtąd gracie do jednej bramki i razem pracujecie na sukces Twojej firmy.