Wpis

Współpraca z Państwem Środka szansą na rozwój polskiej gospodarki

80% polskich przedsiębiorców prowadzących wymianę handlową z Chinami uważa, że współpraca z Państwem Środka jest szansą na rozwój polskiej gospodarki. Jednocześnie 55% firm prowadzących wymianę handlową z Chinami uważa, że chińscy przedsiębiorcy nie cieszą się w Polsce pozytywnym wizerunkiem – wynika z badania przeprowadzonego przez Procontent Communication, BigChina.pl oraz CCEBF.

„Wizerunek chińskich firm jest najgorszy w grupie 30-latków, a więc grupie, która jest istotna z punktu widzenia wolumenu dokonywanych zakupów. Pozytywnym wizerunkiem produkty chińskie cieszą się w branżach takich jak: motoryzacja i transport, branża budowlana i FMCG. Tymczasem moim zdaniem powinniśmy dziś umieć spojrzeć na Chiny inaczej, zobaczyć ten kraj w kontekście zaawansowanych technologii, błyskawicznego rozwoju infrastruktury oraz zaplecza dla takich gałęzi przemysłu, jak produkcja nowych leków lub przemysł informatyczny. Warto też wykorzystać obecność chińskiego kapitału w rozwoju inwestycji infrastrukturalnych” – mówi Iwona Kubicz, Prezes Procontent Communication.

Na wizerunek chińskich firm w Polsce istotny wpływ miały ostatnie wydarzenia medialne. Zdaniem respondentów negatywnie na wizerunek chińskich przedsiębiorstw wpłynęło wycofanie się COVECu z budowy A2- tak stwierdziło blisko 62% firm biorących udział w badaniu. Opinię tę podzielają przede wszystkim młodzi przedsiębiorcy w wieku 25-39 lat posiadający wyższe wykształcenie.

„Jak wynika z mojego doświadczenia, to niewiedza, pośpiech czy ignorancja prowadzi do błędów w relacjach z Państwem Środka, których konsekwencje, budują często mylne wyobrażanie na temat prowadzenia interesów z Chińczykami. Tylko ostrożne i świadome działania na rynku chińskim, wspomagane choćby merytorycznie przez instytucje państwowe, pozwolą nam uniknąć błędów, a tym samym osiągnąć sukces, który pozwoli ujrzeć naszego chińskiego partnera w pozytywnym świetle” – komentuje Paulina Kiełbus, Dyrektor Generalny BigChina.pl

Nasze negatywne oceny, dotyczące wizerunku, nie zmieniają jednak faktu, że w wymianie handlowej z Chinami widzimy ogromną szansę dla polskiej gospodarki. Blisko 80% respondentów deklaruje, że wymiana handlowa między Polską a Chinami jest szansą na rozwój polskiej gospodarki. „Badania wskazują, że być może warto rozwijać instytucjonalną pomoc dla chińskich inwestorów. Pomóc może przede wszystkim zrozumienie potrzeb przedsiębiorców i usuwanie barier prawnych i proceduralnych” – dodaje Weronika Nowak, CEO Procontent Communication.

kontakt

Dane adresowe

Zapytania ofertowe

E-mail: iwonakubicz@procontent.pl
Telefon: 501 162 317

RODO

Sprawdź, jak przechowujemy i chronimy dane osobowe pod tym linkiem.