Wpis

Marketing w firmie transportowej – jak wyróżnić swój biznes w sieci?

Zgodnie z danymi Eurostatu Polska jest w czołówce największych rynków logistycznych w Europie. Krajowy sektor transportu drogowego odpowiada za 15,7% całego rynku Unii Europejskiej. Wielkość i dynamika polskiego rynku usług transportowych wpływają na wzrost konkurencji w branży. Przedsiębiorstwo, które nie prowadzi aktywnej promocji w internecie traci potencjalnych klientów, a tym samym osłabia swoją pozycję. Eksperci agencji Procontent Digital przedstawiają 6 wskazówek, dzięki którym wyróżnisz swój biznes w sieci i powiększysz grono klientów.

Blisko użytkownika

Władze Londynu, jednego z najbardziej ruchliwych miast na świecie, zdecydowały się wprowadzić chatbota, który odpowiada na pytania pasażerów dotyczące opóźnień na danej linii, wskazuje lokalizację wybranego środka transportu, podpowiada, gdzie jest najbliższy przystanek. Wirtualny doradca jest stałym elementem budowania relacji z klientami największych firm kurierskich. Zapewnia elastyczność w zarządzaniu lokalizacjami i harmonogramami dostaw. Chatboty dostępne całą dobę, mogą także w czasie rzeczywistym obsługiwać powtarzające się zapytania użytkowników dotyczące oferty, terminów i opcji dostawy. Połączeniem idealnym wydaje się być czat hybrydowy – chatbot i konsultant obsługujący online czat. Ten ostatni poradzi sobie ze skomplikowanymi rodzajami zapytań, rozwieje wątpliwości dotyczące np. opóźnień na danej trasie. Strony internetowe największych graczy wyróżniają nowoczesne narzędzia – intuicyjny formularz zamówień, automatyczny monitoring przesyłek, szybka wycena określona po wyborze destynacji. W branży transportowej wygrywa ten, kto zapewni jak najwyższą jakość obsługi. Najnowszym trendem są również aplikacje dla kierowców oraz terminale telematyczne połączone z programem dla spedycji oraz transportu, które ułatwiają zarządzanie zleceniami, dostarczają najnowszych informacji na temat aktualnie realizowanych usług, zwiększając przy tym jakość obsługi i poziom zadowolenia klienta.

Ważnym aspektem przy projektowaniu aplikacji i stron internetowych jest User Experience, czyli doświadczenie użytkownika. Chodzi o zapewnienie użytkownikowi jak największego komfortu za każdym razem, gdy wchodzi na stronę firmy lub korzysta z firmowej aplikacji, co bezpośrednio przekłada się na ich skuteczność, wpływając tym samym na pozytywny odbiór przedsiębiorstwa – tłumaczy Rafał Tomczuk, ekspert Procontent Digital.

Przez content do serca… klienta

Potencjalnych klientów interesują bieżące wydarzenia, wpływające bezpośrednio np. na koszty usług transportowych. Dynamika, która charakteryzuje tę branżę to Twoja szansa na rozwinięcie działań content marketingowych, przekładających się na pozyskanie klienta. Potencjalnych klientów zainteresują skutki Brexitu dla transportu ich towarów do Wielkiej Brytanii czy nowe przepisy dla branży transportowej. Stworzenie czytelnego i krótkiego e-booka, np. w formie praktycznego przewodnika po nowych przepisach wprowadzonych przez UE będzie strzałem w dziesiątkę. Wartościową publikację warto połączyć z budową dedykowanego landing page’a, który można stworzyć bez pomocy informatyka i grafika. W zamian za wypełnienie formularza i przesłanie swoich danych, odwiedzający dostanie oryginalną publikację. Przesłane dane będziesz mógł wykorzystać w procesie sprzedażowym do zaprezentowania oferty firmy.

Mobilność i szybkość nie tylko na trasie

Mobilność z oczywistych powodów kojarzona z transportem, jest także wyznacznikiem budowania stron dla branży transportowej. Potencjalni klienci, ale także pracownicy – kierowcy i logistycy, będący w ciągłym ruchu, wyszukują informacji o firmie transportowej w dowolnym miejscu i czasie, na różnych rodzajach urządzeń. Strona internetowa Twojej firmy powinna być stworzona w oparciu o technikę Responsive Web Design. Umożliwia ona prezentowanie treści automatycznie dopasowanych do rozmiaru danego wyświetlacza. Niezależnie od tego, czy użytkownik korzysta właśnie ze smartfona, laptopa czy tabletu. Prezentacja oferowanych usług na każdym z tych urządzeń będzie atrakcyjna. Co więcej, według analityków ponad połowa klientów opuszcza stronę, jeżeli ta ładuje się dłużej niż 3 sekundy. Krótki czas otwierania witryny wpływa na jej użyteczność oraz dostępność, przekładając się tym samym na wyższy współczynnik konwersji.

Kierunek: social media

Jak wynika ze statystyk, w Polsce brakuje od 30 do nawet 100 tys. kierowców zawodowych. Znalezienie kierowcy, który spełni oczekiwania firmy i zostanie z nią na dłużej to nie lada wyzwanie. Szacuje się, że ponad 60% pracowników w Polsce ma konto na minimum jednym portalu społecznościowym. Social media to jedno z głównych narzędzi w procesie budowania marki pracodawcy i coraz popularniejsza forma rekrutacji wymarzonych kandydatów. Obecni pracownicy – kierowcy, spedytorzy, logistycy są najlepszymi i najskuteczniejszymi ambasadorami firmy. Warto włączyć ich w tworzenie angażujących treści i oddać część komunikacji w ich ręce – kierowcy mogą dzielić się np. zdjęciami z wyjazdów, logistycy i spedytorzy nagrywać krótkie filmy z branżowych eventów. Działania employer brandingowe w social mediach przyczynią się do budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy w sieci, a tym samym zwiększą zainteresowanie firmą wśród potencjalnych kandydatów. Profil przedsiębiorstwa może stać się prawdziwą kroniką firmowego życia.

Internetowa reputacja

Przeglądając usługi firm transportowych, klienci zwracają uwagę przede wszystkim na wiarygodność i dobrą reputację. Rekomendacje usług w formie cytatów i gwiazdek powinny przyciągać uwagę internautów już od pierwszych chwil po wejściu na stronę. Klienci sprawdzają przyznane certyfikaty i wyróżnienia, świadczące o rzetelności podmiotu, a także licencje transportowe, które wskazują na specyfikę świadczonych usług. Warto, by znalazły się one w osobnej sekcji na stronie www. Zainteresowani przewozami często weryfikują doświadczenia byłych klientów również na forach internetowych i portalach z ogłoszeniami różnych przewoźników oraz firm transportowych. W tym przypadku ważne jest ich regularne przeglądanie i moderacja. Przewoźnicy i firmy transportowe powinni być widoczni na mapach Google. Taka wizytówka pozwoli dotrzeć do klientów lokalnych, poszukujących usługodawców w pobliżu miejsca zamieszkania.

Im wyżej, tym lepiej

Im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, tym większa szansa, że potencjalny klient zajrzy na Twoją stronę i powiększy grono odbiorców usług Twojego przedsiębiorstwa. Ze statystyk wynika, że po wpisaniu hasła w wyszukiwarkę zwracamy uwagę wyłącznie na kilka pierwszych wyników. Co ciekawe, w przypadku krótkich zapytań najczęściej wybieramy trzy pierwsze. Dla dłuższych fraz znaczenie większą liczbę kliknięć notują pozostałe pozycje z pierwszej strony. Dla lepszych efektów warto rozważyć uruchomienie kampanii Google Ads, która w przypadku branży transportowej jest dość kosztowna (wysokie stawki za kliknięcie w link, tzw. CPC). Jednak zoptymalizowana i na bieżąco monitorowana pomoże dotrzeć do potencjalnych klientów i przełoży się na kolejne zlecenia.

kontakt

Dane adresowe

ul. Marszałkowska 140/46 w Warszawie
E-mail: procontent@procontent.pl
Telefon: + 48 22 404 98 97

Zapytania ofertowe

E-mail: iwonakubicz@procontent.pl
Telefon: 501 162 317

RODO

Sprawdź, jak przechowujemy i chronimy dane osobowe pod tym linkiem.